V
I
E
W
A
R
T
I
C
L
E
S

سبک خارجی

میراث معماری مدرن

اعضای کنگره بین المللی سیام

شکوفایی و اوج معماری مدرن در فاصله زمانی میان جنگ جهانی اول و دوم بوده است. سیام مخفف Congrès internationaux d'architecture moderne اولین کنگره بین المللی معماری مدرن است و اولین تجمع معماران مدرن اروپایی است که از طریق آن تمام معماران با ایده های معماری و شهرسازی مدرن آشنا شدند. گیدیون هدف از تشکیل سیام را چنین بیان میکند: کوشش و ابتکار و حمایت مالی الن دوماندرو که ایده سیام را در ملاقات با لوکوربوزیه و گابریل گِوُرکیان و گیدیون ارائه نمود و سامان دادن و حمایت از کار معماران مدرن در دفاع از طرح هایشان.

  • اعضای کنگره سیام در اوترلو

    @image

    اولین سیام در سال 1928 در قصر لاساراز در نزدیکی لوزان سوییس و با همکاری لوکوربوزیه و زیگفرید گیدیون برگزار شد.

    دومین سیام در سال 1929 در فرانکفورت با موضوع « مسکن حداقل» برگزار شد و دستاورد آن ساماندهی ترسیم نقشه ها و تعیین مقیاس و قوانین ترسیم مشخص برای همه معمارها، تدوین یکسری نقشه و گزارش جهت خانه های ارزان قیمت بود. در این همایش گیدیون آلوار آلتو را به معماران مدرن معرفی کرد.

    سومین سیام در بلژیک با عنوان استفاده بهینه از زمین در سال 1930 برگزار گردید. در چهارمین کنگره نیز که در سال 1933 برگزار شد مسائل شهری و قوانین شهرسازی سی و سه شهر از جمله لندن، پاریس، برلین و آتن مورد بررسی قرار گرفت. دستاوردهای این همایش به طور رسمی منتشر نشد و فقط در سال 1941 توسط لوکوربوزیه به تحریر درآمد که چند سال بعد منتشر شد و عنوان منشور آتن را در سرلوحه خود داشت.

    اهداف اصلی آن ایجاد تعادل بین نیازهای فردی و جمعی و همچنین تسلط محوطه سازی بر ساختمان ها برای عملکرد های زندگی و تفریح در شهر بود تا شهر هم به خوبی روستا باشد.

    سیام پنجم در سال 1937 در پاریس در باب محل سکونت و تفریح برگزار شد و سیام ششم به دلیل شروع جنگ جهانی دوم تا سال 1947 به تعویق افتاد و ماحصل آن با عنوان ده سال معماری نو در سال 1951 منتشر شد. در این کنگره برای اولین بار در مورد زیبایی شناسی در باب معماری صحبت شد.

    سیام دهم آخرین گردهمایی کنگره بین المللی معماری مدرن بود و به موضوع محیط زندگی انسان اختصاص داشت اما هیچ گاه به پایان نرسید. علت آن را سنگین بودن پروژه اعلام کردند و در آخرین روز این همایش نیز تمامی رهبران قدیمی آن استعفا دادند و قرار شد سیام با نام جدید و رهبران جوان دوباره شروع به کار کند که پذیرفته نشد و سیام منحل گردید.

    سبک بین المللی

    عنوانی که هنری راسل هیچکاک و فیلیپ جانسون در سال 1937 به گروهی از ساختمان ها اطلاق نمودند که در سال های میان جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده بودند و در آن ها ایده های جدیدی درباره با تکنولوژی و عملکرد ساختمان مطرح شده بود و در همان سال هم با عنوان «سبک بین المللی : معماری از 1922» منتشر شد.

    هیچکاک و فیلیپ جانسون عقیده داشتند پیشرفت تکنولوژی باعث استفاده از مصالحی شده اند که بتن، شیشه و فولاد اجزای جدایی ناپذیر آن شده اند و تاکید داشتند که استفاده از این مصالح باعث تغییر شکل ساختمان ها و تبدیل آن ها به فرم هایی ساده، منسجم و بدون تزیینات شده اند. ریشه های سبک بین المللی را باید عمدتا در سبک کوبیسم، معماری فرانک لوید رایت و جنبش ده استَیل جست.

    خانه شرودر که نمونه ای از سبک ده استَیل است.

    @image

    مینی مالیست

    دهه 1960 دهه شکوفایی و اوج هنر مینیمالیستی است. ریشه های گرایش به مینی مالیستی را باید در جنبش صنایع و حرف (همان هنر و پیشه) جست و ویلیام موریس نیز بانی این جنبش بود ولی ریشه های امروزی مینی مالیستی را باید در فلسفه فکری و معماری لودویگ میس وندروهه جست که شعار محوری آن « هر چه کمتر بهتر» بود.میس وندروهه دو کار بسیار مهم در زمینه مینیمال دارد که همیشه سرلوحه معماران قرار گرفته است: یکی پاویون بارسلونا در اسپانیا در سال 1929 و دیگری خانه توگندهات در برنو.

    پاویون بارسلونا

    @image

    فضای داخلی پاویون بارسلونا و مرمر استفاده شده در آن

    @image

    خانه توگندهات

    @image

    معماران شفافیت، سیالیت و فقدان مرز بین فضاهای درون و بیرون به وسیله دیوار های غیر سازه های را از او آموختند. یکی از معماران معروف ژاپن که کارهایش قرایت خاصی با مفاهیم معماری مینی مالیستی دارد تادائو آندوست و کارهای او به شدت وامدار کارهای لوکوربوزیه است. آنچه در کارهای او خودنمایی میکند توازن معماری با طبیعت و پرداختن به مفاهیم متافیزیکیست

    معماری های تک:

    محصول فکری مدارس انگستان در دهه 50 است و همچنین میتوان آن را ادامه راه معماران جنبش « ورک بوند » به نام های گروپیوس و پیتر برنس هم خواند. آن ها به دنبال هویت سازی از بطن آموزه های انقلاب صنعتی بودند. بسیاری از معماران سازه گرای انگلیسی هم وامدار اندیشه های معمار آمریکایی به نام فولر هستند.

    گنبد ژئودزی-فولر

    @image

    سوال اساسی فولر از معماران همیشه این بود که «ساختمان شما چقدر وزن دارد؟» و پاسخ به آن نیز از مهم ترین دغدغه های معماران بود و آنها دریافتند سبک بودن از مهم ترین مشخصه های ساختمان های امروزیست که آن هم بدون استفاده از مصالح و تکنولوژی های جدید انجام پذیر نخواهد بود، ماحصل کارهای فولر بعد از جنگ جهانی دوم را میتوان در تکنولوژی گنبدهای ژئوذزی خلاصه کرد. مرکز ملی هنری و فرهنگس ژرژ پمپیدو هم که از کارهای مشترک ریچارد راجرز و رنزو پیانوست را میتوان نماد معماری های تک دانست.

    مرکز هنری ژرژ پمپیدو

    @image

    @image

    @image

    سازه ساختمان به طور کامل از پشت شیشه آن نمایان است و یک پله برقی سرتاسر نما را در برگرفته است ویکی از خصوصیات دیگر آن وجود یک فضای باز درست به اندازه خود ساختمان در جلوی آن است که به نمایش های خیابانی اختصاص یافته است و هر کس میتواند در آنجا هنرنمایی کند.

    مرکز هنری ژرژ پمپیدو

    @image

    @image

    از دیگر نمونه های ساختمان های های تک میتوان به ساختمان مرکزی بانک هنگ کنگ و شانگهای اشاره کرد که در ساخت سازه آن از پل دروازه طلایی سانفرانسیسکو الهام گرفته شده است و یا ساختمان مجلس آلمان به نام رایشستاک که گنبد نقطه عطف آن محسوب میشود چرا که ساختمان آن به صورت نئوکلاسیک بازسازی شده است و در مرکز گنبد یک مخروط واژگون وجود دارد که کار آن جذب نور طیبیعی روز و هدایت آن به اتاق های پایینی ساختمان است.

    ساختمان مرکزی بانک هنگ کنگ و شانگهای

    @image

    ساختمان رایشستاک در برلین

    @image

    ساختمان مرکزی بانک هنگ کنگ و شانگهای و پل دروازه طلایی سانفرانسیسکو

    @image

    @image

    تخلص از کتاب معماری غرب اثر امیر بانی مسعود
    24 مرداد 1396
R
E
L
A
T
E
D
A
R
T
I
C
L
E
S

مقاله ای مرتبط به این مقاله وجود ندارد

P
o
s
t
u
s
e
r
c
o
m
m
e
n
t
s

ارسال نظر کاربران

کد امنیتی

    • آدرس

      دفتر مرکزی : تهران، خیابان شریعتی، بلوار میرداماد، خیابان وزیری پور، کوچه کاووسی، ساختمان کاووسی، واحد 1

    • تلفن تماس

      02126422694

    plpgroup
Copyright © 2018 plpgroup.co All rights reserved