V
I
E
W
A
R
T
I
C
L
E
S

سبک خارجی

رنسانس متعالی

تولد رنسانس در فلورانس بود اما رشد و بالندگی آن در رم صورت گرفت.

دوناتو برامانته

معمار برجسته این دوره که کلیسای تمپی یتو را ساخت. کارهای او برخواسته از نظریات آلبرتی و و کارهای داوینچی است. این کلیسا شاهکار معماری رنسانس محسوب میشود.

  • کلیسای تمپی یتو

    @image

    مهم ترین نکته در طراحی و ساخت این کلیسا توجه به اندازه ها در آن است به طوری که ساقه گنبد، ردیف ستون ها و نرده های بالایی و محیط سه دایره هم مرکز پله بیرونی و اندازه درها و پنجره و تاقچه ها در آن برابر با اندازه مدول ثابتی هستند که این اندازه را ستون آن تعیین کرده است

    برامانته این کلیسا را به صورت صلیبی با چهار بازوی مساوی (صلیب یونانی) طراحی کرد و تا زمان مرگش تنها پیل پایه های گنبد و بخش شرقی آن ساخته شد ادامه طراحی به میکل آنجلو سپرده شد و او کلیسا را با تغیراتی به پایان رسانید از جمله ضخیم کردن پیل پایه ها. گنبدی که او ساخت ترکیبی از طرح برونلسکی و برامانته است.

    ویلا روتوندا

    @image

    اثرآندره آ پالادیوست و یکی از بناهایی است که بسیار مورد اقتباس قرار گرفته است. پالادیو در ویچنتسا به دنیا آمد و بناهای زیادی را در این شهر (اعم از تئاتر، شهرداری و ...) را طراحی نمود. شهرت او بیشتر به دلیل طراحی ویلاهای او برای خانواده های ثروتمند بود که یکی از مهم ترین آنها ویلا روتونداست

    @image

    @image

    @image

    ویژگی های ویلا روتوندا

    1- در عین سادگی ظرایف بصری فراوانی دارد و ثابت شده است که تناسبات آن ریشه در گام های موسیقی یونانی دارد

    2- پلان آن مربعی است و چهار رشته پله دسترسی به هر کدام از رواق های بنا را فراهم میکنند

    @image

    کلیسای سان جورجو ماجوره

    @image

    ناقوس کلیسای سان جورجو ماجوره

    @image

    یکی دیگر از کارهای مهم پالادیو است. او در این کلیسا یکی از مشکلات معماران باسیلیکا که از زمان روم باستان وجود داشت را به طرز زیبایی حل کرد و آن ترکیب دو رواق یکی بلند و باریک و دیگری کوتاه و پهن با ستون نما بود این مشکل از آنجا ناشی میشد که سنتوری بلند مرکزی با بام های شیب دار نما شکلی نامناسب را به وجود می آورد ( این وضعیت در دوره گوتیک زیر تزیینات پنهان میشد) در مقاله های قبل هم اشاره شد که مثلا آلبرتی برای مقابله با این مشکل بخش طوماری شکل را به نمای کلیسای سانتا ماریا نوولا اضافه کرده بود البته این راه حل تنها به صورت یک پوشش در نما بود و اصل مشکل همچنان پابرجا بود

    سیما رضوی-خلاصه از معماری غرب امیر بانی مسعود
    2 بهمن 1396
R
E
L
A
T
E
D
A
R
T
I
C
L
E
S

مقاله ای مرتبط به این مقاله وجود ندارد

P
o
s
t
u
s
e
r
c
o
m
m
e
n
t
s

ارسال نظر کاربران

کد امنیتی

    • آدرس

      دفتر مرکزی : تهران، خیابان شریعتی، بلوار میرداماد، خیابان وزیری پور، کوچه کاووسی، ساختمان کاووسی، واحد 1

    • تلفن تماس

      02126422694

    plpgroup
Copyright © 2018 plpgroup.co All rights reserved