V
I
E
W
A
R
T
I
C
L
E
S

سبک خارجی

خواستگاه های معماری مدرن

مهم ترین خواستگاه معماری مدرن هنر انتزاعی است که از اوایل قرن بیستم شروع شد. هنر انتزاعی رهایی یکباره از کالبد رسمی هنر را به ارمغان آورد و قبل از آن ارتباط ظاهری آثار هنرمند با جهان پیرامون گسسته نشده بود. هنر انتزاعی در واقع شیوه ای کاملا فرمالیستی بود که از درون گرایش های اکسپرسیونیستی سر برآورد و تبدیل به ناب ترین جریان مدرنیست شد. اکثر مورخین بر این باورند که انتزاع فرمالیستی ناب در خاک روسیه به کمال رسیده و از آنجا فرم به عنوان موضوع حقیقی هنر مطرح شده است.
  • کوبیسم

    بنیان گذار این جنبش پیکاسو و ژرژ براک بودند. کوبیسم از نگرش خردگرایانه به جهان برمیاید. هنرمند کوبیسم عقیده داشت که باید عواطف و احساسات را کنار گذاشت و طبیعت بی جان را به تصویر کشید.

    تابلوی گرنیکا اثر پیکاسو

    @image

    فوتوریسم

    این جنبش در سال 1909 در میلان ایتالیا با بیانیه فیلیپو مارینتی شروع شد که : ما اذعان داریم که شکوه و عظمت جهان با زیبایی جدیدی غنی شده است، با زیبایی سرعت.

    طرفداران این جنبش عقیده داشتند برای تجسم پویایی باید به نور و حرکت تاکید کرد. درآثار هنرمندان فوتوریسم مفهوم سرعت، پیشرفت و تهاجم به ارزش های کهن به وضوح مشاهده می شود و از مهم ترین آثار آن میتوان "بطری در فضا میشکفد" اثر اومبرتو بوچونی را نام برد.

    "بطری در فضا میشکفد"

    @image

    با ورود آنتونیو سانت الیا به این جنبش و انتشار بیانیه معماری فوتوریستی در سال 1914 معماری فوتوریستی رسما آغاز شد. نمایشگاهی از طرح های سانت الیا در میلان برگزار شد که در آن ها از شهرهای جدید و آموزه های انقلاب صنعتی تجلیل شده بود. 14 سال بعد دومین نمایشگاه فوتوریستی را لوئیجی کولومبو برگزار کرد. جنگ جهانی اول پایان فوتوریست ایتالیایی بود. میتوان گفت فوتوریسم برای مدت کوتاهی یک جنبش آونگارد بود اما نقطه آغازی برای کنستراکتیویسم روسیه بود.

    اسکیس های آوانگارد آنتونیو سانت الیا

    @image

    @image

    @image

    @image

    کنستراکتسویسم

    در سال 1913 توسط ولادیمیر تاتلین بیان شد. بعدها دو پیکره ساز به نام های نائوم گابو و آنتوان پفسنر هم به تاتلین پیوستند و با هم بیانیه ای را صادر کردند که یکی از رهنمود های آن ساختن هنر بود و از همین جا بود که ساخت گرایی نشئت گرفت. اصیل ترین کار کنستراکتیویسم بنای یادمان بین الملل سوم اثر تاتلین بود که هرگز اجرا نشد. از دیگر کارهای مهم این دوره میتوان جایگاه سخنرانی لنین که سازه فولادی شیبدار با یک تابلوی تبلیغاتی در امتداد آن بود و همچنین باشگاه روساکوف اثر کنستانتین ملنیکوف را نام برد که مهم ترین ویژگی آن سه سالن سخنرانی بیرون زده از ساختمان هستند که ملنیکوف نهایت دقت را برای اجرای آن ها به کار برد.

    یادمان بین الملل سوم-ولادیمیر تاتلین

    @image

    باشگاه روساکوف-کنستانتین ملنیکوف

    @image

    ده استیل

    جنبش نئوپلاستیسم در هلند شکل گرفته بود و در سال 1917 همزمان با تاسیس مجله ده استیل این سبک بنیان گذاشته شد. اصطلاح De Stijl را موندریان بیان کرد و معتقد بود هنر باید طبیعت زدایی شود و صرفا بر عناصر انتزاعی تکیه کند.

    تالار رقص با تکیه بر اصول جنبش ده استیل

    @image

    او عناصر تشکیل دهنده یک کمپوزیسیون هنری را به خطوط مستقیم در زوایای قائم و استفاده از سه رنگ اصلی در کنار سفید، سیاه و خاکستری محدود میساخت. این جنبش بیشتر بر معماری و طراحی و به ویژه بر مدرسه باهاوس نافذ بود تا سایر هنرها. از مهم ترین آثار این دوره میتوان به خانه شرودر در هلند اشاره کرد که توسط هریت ریت فلد طراحی و ساخته شد.

    مدرسه باوهاوس

    این مدرسه به کوشش و سرپرستی والتر گروپیوس و با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه صنایع و حرف در سال 1919 شروع به کار کرد. فلسفه ای که گروپیوس به باوهاوس برد بازتاب برخی اندیشه های ویلیام مایس بود.این فلسفه رابطه میان طراحی و تولید صنعتی و میان هنر و مهندسی بود. مهم ترین اتفاقات این مدرسه به شرح زیر است.

    1- گروپیوس همکاری را با ایتن شروع کرد اما این دو در سال 1923 بر سر نحوه تدریس دروس اختلاف پیدا کردند و پس از جدایی، گروپیوس لاسلو موهوی ناج که هنرمند کنسترکتیویسم مجار تبار بود را استخدام کرد.

    2- انتقال مدرسه باوهاوس به شهر دسائو و طراحی ساختمان جدید توسط گروپیوس و گرفتن عنوان فرعی موسسه طراحی در سال 1925

    3- تشکیل گروه معماری و برگزیدن هانس مایر به سمت ریاست گروه از طرف گروپیوس در سال 1927

    4- استعفای گروپیوس و ریاست مایر در سال 1928

    5- تغییر روند مدرسه توسط مایر و ایجاد نارضایتی اساتید در سال 1930 . مایر خود پیشنهاد داد تا لودویک میس واندروهه به جای او به سمت ریاست مدرسه برگزیده شود.

    6- تلاش میس برای بی طرفی سیاسی که قبلا گروپیوس هم سعی در برقراری آن داشت. از مهم ترین عقاید میس واندروهه در نظر گرفتن معماری به مثابه هنر ساختمان سازی بود.

    7- مدرسه باوهاوس قربانی اختلاف سیاسی شده و در سال 1930 که حزب ناسیونالیسم به رهبری هیتلر بیشترین آرا را کسب کرد شهر دسائو و به تبع آن مدرسه باوهاوس به کانون مخالف حزب نازی تبدیل شد و در سال 1933 مدرسه تعطیل شد.

    ساختمان اولیه مدرسه باوهاوس در وایمار آلمان

    @image

    فضای داخلی مدرسه باوهاوس در وایمار آلمان

    @image

    ساختمان مدرسه باوهاوس در دسائو

    @image

    تخلص و تصرف از کتاب معماری غرب، اثر امیر بانی مسعود

    24 اردیبهشت 1396
R
E
L
A
T
E
D
A
R
T
I
C
L
E
S

مقاله ای مرتبط به این مقاله وجود ندارد

P
o
s
t
u
s
e
r
c
o
m
m
e
n
t
s

ارسال نظر کاربران

کد امنیتی

    • آدرس

      دفتر مرکزی : تهران، خیابان شریعتی، بلوار میرداماد، خیابان وزیری پور، کوچه کاووسی، ساختمان کاووسی، واحد 1

    • تلفن تماس

      02126422694

    plpgroup
Copyright © 2018 plpgroup.co All rights reserved