V
I
E
W
A
R
T
I
C
L
E
S

تحولات معماری داخلی اروپا

در این مقاله به چگونگی تحول و رشد معماری داخلی اروپا از قرن هفده تا بیست و یک توسط افراد تاثیر گذار این زمینه پرداخته شده است.
  • قرن هفدهم

    عکس سمت چپ: فضای داخلی کاخ Charlotte burg در مونیخ که توسط معمار هلندی آرنولد ترینگ در سال های 1695-99 طراحی شد و نمونه شگفت انگیزی از توانگری و نمایشی بودن سبک باروک است. باروک به طور خاص روی ساختمان های عمومی همچون کلیساها و کاخ ها تمرکز داشت

    عکس سمت راست: سرسرای چشم گیر آینه ها در کاخ ورسای که توسط Le Brun’s طراحی شده است، یکی از معروفترین نمونه های معماری کاخ در قرن هفدهم اروپا شد.

    @image


    عکس سمت چپ: کف ها و سقف ها به عنوان بخش هایی تمام و کمال مربوط به طراحی خانه ملکه در گرینویچ انگلیس توسط Inigo Jones

    عکس سمت راست: پرگولای بزرگ در St.peters در رم که توسط Gianlorenzo Bernini در سال های 1624-33 طراحی شده و به فضا روح باروک بخشیده است.

    @image


    حامیان نقش بزرگی در توسعه معماری و طراحی داخلی داشتند. این مسئله به خصوص در فرانسه بارز بود. جایی که هنری چهارم هنرمندان و صنعت گران را تحت حمایت سلطنتی قرار داد لوییس XIII (سیزدهم) هم یک سبک بین المللی را پرورش داد و لوییس چهاردهم ماموریت انجام کارهایی فوق العاده درکاخ ورسای را به Francois Mansart، Louis Le Vau و Charles Le Brun داد.

    Le Brun اتاق های لِ وا در ورسای را تغییر و به نمونه ای بی نظیر بدل کرد. میتوان گفت او اولین دکوراتیو داخلی با تمام خدمات را ارائه کرد.

    ظرافت، زیبایی و راحتی فضاهای داخلی فرانسوی در ابتدا محدود به طبقه اشرافی ها بود که بعد ها به طور جهانی تحسین شد و دیگر کشورهای اروپایی همچون سوئد را نیز تحت تاثیر قرارداد. در هلند نوع ساده تر سبک فرانسوی توسعه یافت که توسط طبقه متوسط در حال رشد مورد قبول واقع گردید و کالاهای وارداتی هلند طرفداران زیادی یافت. هنگامی که خانواده های اشرافی در اواخر قرن هفدهم به تاجگذاری انگلستان بازگشتند، چارلز دوم و درباریانش به سبک باروک منطقه ای علاقه داشتند و قوانین بعدی ویلیام و ماری در محدوده Orange [که نام شهری فئودالی در فرانسه امروزی است] تاثیرات بیشتری روی سبک انگلیسی گذاشت. پرنسس خانه Orange علاقه اش به جزئیاتی همچون آینه ها، ظروف چینی و لوازم با رنگ های براق و ساب خورده را از طرق ازدواج سلطنتی اش گسترش داد. ویلیام و ماری، Daniel Marot که فردی چیره دست بود و در نتیجه یک آزار و اذیت دینی از محکمه فرانسوی گریخته بود را برای طراحی قسمت هایی از کاخ Hampton Court به کار گماشتند. Marot در آنجا توانمندی های طراح و دکوراتور را مثل Le Brun در هم آمیخت. فضاهای داخلی یکپارچه او امروزه هنوز هم قابل مشاهده است. مهاجران اوگنو [که به دلیل آزار و اذیت دینی از فرانسه خارج شده بودند] نقش مهمی در توسعه طراحی داخلی انگلستان داشتند، زیرا بسیاری از آنان هنرمندانی چیره دست بودند. Inigo Jones که به طور خاص بنیان گذار معماری کلاسیک انگلیسی به حساب می آمد، در طراحی، فضاهای داخلی ساختمان هایش را به عنوان جزئی از کل به حساب آورده بود. سی سال جنگ ضایعه قابل توجهی را در آلمان و اسپانیا بر جای گذاشت و توسعه معماری این دوران در این کشورها بسیار ناچیز بود. همزمان با بهبود کافی اقتصادی در این کشورها سلیقه ها نیز به طور قابل توجهی تغییر کرد. نمونه های ابتدایی باروک آلمانی، تاثیرات ایتالیایی را بروز داد اما کم کم سبک ثروتمندانه و پیچیده و منحصر به فردی در جنوب آلمان و اتریش به وجود آمد. دکوراسیون سطوح بیش از حد تزیین شده ویژگی معماری اسپانیایی قرن هفدهم بود مثل نمونه آن در نمای Santiago de Compostela یا در کاخ Dos Aguas در والنسیا.

    قرن هجدهم

    از ابتدا تا اواسط قرن هجدهم طراحی داخلی سبک روکوکوی فریبنده در پاریس، جایی که شوق زیادی برای غیر رسمی بودن به دور از سختی ها و رسومات زندگی اشرافی شکل گرفته بود، به طور خاص وابسته به مهارت های هنرمندان کلیدی آن بود. یکی از آنها حکاک برجسته Jacquesverberekt بود که البته نام معمار Ange-Jacques Gabrielبا سبک روکوکو فرانسوی ارتباط نزدیکتری دارد سبک روکوکو توسط طبقه اشرافی اروپایی، قانون گذاران خارجی و اشرافیانی که مشاوران فرانسوی داشتند در ساخت و دکوراسیون ساختمان های کلیدی با آغوش باز پذیرفته شد. آلمان ها به طور خاص روکوکو را با معمارانی چون یوهان بالتازار و نویمن که کاخ ها و کلیساهایی با تزیینات فراوان ساختند با دل و جان پذیرفتند. در اسپانیا معماران المان های روکوکوی فرانسوی را در کارهایشان ترکیب کردند و با توسعه آن سبک محلی کاملا متفاوتی را به وجود آوردند. یکی دیگر از سبک های قرن هجدهم احیای سبک پالادیان بود که در انگلستان پرورش یافت و توسط معمار Lord Burlington کسی که حکاکی های معمار قرن شانزدهم ونتیایی به نام آندره پالادیو را از یک سفر به ایتالیا با خود به همراه آورد، معرفی شد. این سبک بعدها مطابق سلیقه انگیسی ها با استفاده از دکوراسیون محدود شده سبک باروک درون قواعد سبک پالادیان تغییر یافت. این مصالحه بیشتر تحت تاثیر ویلیام کنت بود. کسی که طراحی های داخلی اش مثل سرسرای Houghton در Norfolk نشان دهنده این است که او علاوه بر یک طراح داخلی بسیار خوب معمار توانمندی نیز بوده است. یکی از بزرگترین نمایندگان معماری نئوکلاسیک Robert Adam بوده است که فضاهای داخلی را به عنوان بخش اصلی طراحی ساختمان میدانست و حتی فرش ها را طوری طراحی میکرد تا با سقف های پیچیده و درهم همخوانی داشته باشند. او از تحصیلاتش در فرانسه و ایتالیا الهام گرفته بود و همچنین در خلق ایده های جدید از سبک های قدیمی نیز توانمند بود. سبک نئوکلاسیک، منطقی و به طور خاصی ظریف بود و با شکل های ساده هندسی، دکوراسیون تخت و خطی به همراه تزیینات یونانی و رومی تعریف شده بود. این سبک در اروپا از دهه 1750 به عنوان پاسخی به روکوکوی افراطی بود و از فرانسه به اسپانیا، هلند، آلمان و اسکاندیناوی رفت. به طور کلی سبک باروک در ایتالیا و اسپانیا ارجح بود. گرچه در اواخر 1700 معمار ایتالیایی به نام پیرانسه چند طرح مثال زدنی نئوکلاسیک را تهیه کرد. یک طراح نئوکلاسیک برجسته در آلمان کارل فردریش شینکل بود که چندین ساختمان تاثیرگذار در برلین را طراحی کرد که شامل موزه های قدیمی، تئاتر ملی و خانه سلطنتی Guards بود. در آمریکا نیز طراحی های داخلی نئوکلاسیک به طور گسترده توسط کتاب های مرجع سبک های معماری و به خصوص مبلمان هایی از طراحانی چون Georg Hepplewhite و Thomas Chippendale مورد توجه قرار گرفتند.

    تصویری از کتاب تاثیر گذار مبلمان و دکوراسیون داخلی که نفوذ خاصی روی معماران عصر خود داشت

    @image


    صفحه ای جالب از کتاب فرانسوی Recueil de decorations interieures که بیانگر سبک طراحی متفاوتی است که Percier و Fontaine را جزو افراد محبوب ناپلئون قرار داد.

    @image


    سبک قرن هجدهم

    عکس سمت چپ: استفاده از اشکال شش وجهی و گچ کاری نقاشی و تذهیب شده در سالن مرکزی کاخ Stupinigi در 1929-33 خارج از شهر تورین که ترکیبی از سبک باروک و روکوکوست

    عکس سمت راست: گچ کاری ظریف و انحنادار همراه با تزیینات فرشتگان کوچک در اتاق بیضی شکل در هتل De Soubise در پاریس یک نمونه روکوکوی فرانسوی.

    @image


    اتاق نقاشی شده به رنگ سفید در سرسرای Houghton در انگلیس با معماری ویلیام کنت که یک نمونه خوب وزیبای کار متقارن است

    @image


    عکس سمت چپ: فضای داخلی La Malmaison درپاریس که برای ناپلئون و همسرش ژوزفین توسط Percier و Fontaine طراحی شده بود

    عکس سمت راست: زیارتگاه La Cartuja در گرانادا که نمونه گیرایی از فضاهای داخلی با تزئینات فراوان است که در قرن هجدهم در اسپانیا باب بوده است.

    @image


    عکس: پله مجلل و با شکوه و اطراف آن در کاخ Residenz در وورتسبورگ در آلمان که در سال 1735 توسط نویمن طراحی شد و نمونه باشکوهی از گچ کاری و مجسمه سازی لوکس، ثروتمندانه و پرجزئیات است که نمایانگر روکوکوی رایج آن زمان در آلمان بود.

    @image


    سومین رییس جمهور جمهوری خواه به نام Thomas Jefferson به طرح های ساده کلاسیک علاقمند بود که در طراحی خانه خود در ویرجینیا به کار برد.

    کمد سازان به نام های Thomas Sherantonو George Smith نقش مهمی را در طراحی داخلی و دکوراسیون اروپا و آمریکا در اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده داشتند و معمولا بین فضاهای بازسازی بزرگ و ساختمان های جدید هماهنگی ایجاد میکردند. یکی از موفق ترین ها در زمینه دکوراسیون داخلی و طراحی مبلمان شرکت Crace & Co بود.در همین حین انتشاراتی چون کتاب Thomas Hopes به نام دکوراسیون و مبلمان خانگی و علاقه Radolph Ackerman به مجلات هنری تاثیر بسیار بزرگی روی سبک های فضای داخلی از طریق آگاه سازی عموم درباره با روش ها و امکانات دکوراتیو گذاشت. بعد از نبرد نیل اعتبار ناپلئون در سطح بالایی در فرانسه قرار داشت. ناپلئون که تحسین کننده امپراطوری رم بود، تلاش بسیاری برای پرورش هنر در فرانسه نمود. ناپلئون معمارانی چون Charles Percier و Pierre-Francois-Leonard Fontaine را برای کار روی کاخ های سلطنتی دعوت کرد و آنها یک سبک کاملا منحصر به فرد سلطنتی برای فضاهای داخلی ایجاد کردند که نشان دهنده سبک طاقی و دیگر نشانه های جنگ های ناپلئونی و نبرد های ارتشی بود. کار این معماران همچنین از طریق کتاب هایشان نیز در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفت و تاثیرگذار شد.

    قرن نوزدهم

    در حالی که قرن نوزدهم شروع شده بود، جنگ سبک ها باعث افزایش مفرط فضاهای داخلی و معماری از طریق اروپا و آمریکا شد. در حالی که معماران گستره گیج کننده ای از سبک های ساخت و ساز را به وجود آورده بودند، دکوراتورها و خیاطان یکبار دیگر نقش مهمی در پوشش فضاهای داخلی ایفا نمودند.

    عکس العمل های مخالف با [معماری] فضاهای داخلی پیچیده و درهم باعث بازگشت سبک های سبک تر و ساده تر شد. همچنین جریانات اصلاحی مانند جنبش هنر و پیشه در انگلستان به طراحی درست، مواد با ارزش بالا، ساخت و ساز و توانمندی های سنتی به علاوه یک محیط زیبا ارزش زیادی داد. ویلیام موریس نور هدایت در این جنبش بود و بافت ها، کاغذ دیواری ها و مبلمان منحصر به فرد خود را طراحی نمود. ایده های او در آمریکا نیز موثر واقع شده و در آنجا به نام سبک هنرمند معروف شدند و بعدها توسط معمارانی چون Elbert Hubard ، Gustav Stickley و معمار فرانک لوید رایت حمایت شدند.

    در اروپا یک سبک دکوراتیو پیچیده و متفاوت در اواخر همین قرن به نام Nouveau با اشکال خمیده و نامتقارن، معماری و طراحی داخلی را در کشورهای بلژیک، اتریش، آلمان، ایتالیا و اسپانیا تحت تاثیر قرار داد.

    طرفداران کلیدی این سبک Victor Horta در بلژیک و آنتونی گائودی در اسپانیا، آگوست اِندل در آلمان و چارلز مکنتاش در اسکاتلند بودند. سبک عجیب و غریب Beaux که از آمریکا سربرآورد یک توسعه جدید و مهم در طراحی داخلی قرن نوزدهم ایجاد نمود که بعد از معماران آمریکایی زیادی که در مدرسه هنرهای زیبای Beaux در پاریس تحصیل کرده بودند نامگذاری شد.

    سبک قرن نوزدهم

    ویلیام موریس یکی از تاثیرگذارترین چهره های جنبش هنر و پیشه بود. مدافع کیفیت بالا، مبلمان دست ساز و پارچه هایی با رنگ های طبیعی، این اتاق خواب کوچک در Kelmscott در انگلستان نمونه معمول این سبک است.

    @image


    عکس سمت چپ : تکرار اشکال منحنی و دکوراتیو تزیینی در سرسرای Casa Calvert و بارسلونا، اسپانیا که نمونه منحصر به فرد معماری و طراحی آنتونی گائودی است.

    عکس سمت راست : فضاهای دکوراتیو عمارت Morse-libby در پرتلند، میشیگان که تمامی تکنولوژهای موجود مدرن را با هم یکپارچه کرده است که شامل روشنایی گازی و سرمایش مرکزی است.

    @image


    سبک قرن بیستم:

    عکس سمت چپ:

    فرانک لوید درخانه تالیسان، در وینسکنسین صحنه را با طراحی فضایی تصاعدی و استفاده واضح و پر رنگ از مواد خام به نمایش درآورده است.

    عکس سمت راست:

    Roquebrune در فرانسه، خانه طراح داخلی و تاثیرگذار مبلمان آرت دکو Eileen Gray است.

    @image


    عکس: خانه Tugendheit در Bruno در جمهوری چک که توسط میس واندروهه یکی از افراد کلیدی و هدایتگر مدرسه باوهاوس طراحی شده است

    @image


    بار آمریکایی در وین که یک نمونه برجسته از طراحی داخلی بار به سبک آرت دکوست. طراحی سقف و استفاده موتیف که در آن زمان معمول بوده است.

    @image


    عکس : لوکوربوزیه روی قوانین باوهاوس کار کرد و روی ویلا ساووی در فرانسه دیوارهای رول شونده شیشه ای را برای مرتبط ساختن فضای داخل و خارج نصب کرد.

    @image


    عکس : اتاق ناهارخوری خصوصی کلوپ Colony در نیویورک که توسط Elsie de Wolfe که در کتاب او به نام « خانه با سلیقه خوب» به تصویر درآمده است

    @image


    عکس: از اواخر قرن بیستم طراحی رستوران بسیار پیچیده شد، رستوران Terence Conrans در این مسئله پیشگام بوده است و اینجا در Plateau در لندن، سقف شفاف درک فضا و نور را به حداکثر میرساند.

    @image


    این سبک خود دربردارنده سبک های مختلفی است به طوری که هارمونی و آسایش در آن حرف اول را میزدند. فضاهای داخلی، حمام و آشپزخانه های پرکار و سیستم های الکتریکی و آسانسورهای لوکس توسط دستگاههای ارتباطی مکانیکی تجهیز شده اند و از ین درجه به بعد طراحان و معماران باید میتوانستند تکنولوژی های جدید را در پروژه هایشان وارد کنند.

    قرن بیستم :

    آرت دکو به ذات یک سبک خشن بود که در دوره ما بین جنگ در قرن بیستم شکل گرفته و نامش را از اولین نمایشگاه هنر دکوراتیو به نام L Expositon Des Arts Decoratifs et Industriels Modernes که در سال 1925 در پاریس گرفته شده بود،گرفت. پاریس مرکز بزرگی برای طراحی در ابتدای قرن بیستم بود و کار طراحان داخلی به نام های Jean Michel Frank و Paul Poinet و طراح داخلی و مبلمان به نام . Eileen Grayدر اواخر 1920 و 1930 مدرنیسم جایگزین آرت دکو شد که از باوهاوس مدرسه طراحی آلمانی تاثیرگذار که موسس آن والتر گروپیوس بود پدیدار گشت. باوهاوس بعدها توسط میس وندروهه مدیریت شد.

    باوهاوس طرفدار عملکرد گرایی، کمترین میزان رنگ، تزئینات و ویژگی های معماری بود ونیازمند توانمندی های طراحی قابل توجهی بود تا به طور موفقیت آمیزی پیاده شود.

    با بسته شدن باوهاوس شاگردانی مانند سرگئی چرمایوف و اریک مندلسن در بریتانیا و آمریکا ساکن شدند.

    در فرانسه لوکوربوزیه قوانین جدیدی را به باوهاوس اضافه کرد و خانه هایی طراحی کرد که در آنها میزان فضا و نور را به حداکثر رساند. در گذر قرن بیستم فاصله ای در حال رشد میان معماری ساختمان و دکوراسیون داخلی آن به وجود آمد. دکوراتورهای حقیقی دستاورد قرن بیستم بودند و دکوراسیون خانه تبدیل به یک سرگرمی در حال گسترش و معروف شد. بسیاری از معماران داخلی در آن زمان عضوی از طبقه مرفه بودند که شرایط را فرصتی مناسب برای بهره کافی از سلیقه کالایی و دانش خود در زمینه آنچه بهتر است میدانستند. این کار با کمک افرادی که تازه به پول رسیده بودند یعنی کسانی که میتوانستند برای فضاهای داخلی لوکس هزینه کنند اما برای رسیدن به هدف دلخواه نیازمند راهنمایی در این مسیر بودند، میسر بود.

    در آمریکا Elsie de Wolfe یکی از اولین زنان معمار داخلی در این مسیر بود.جنگ جهانی دوم مانند یک مانع در اروپا جلوی پیشرفت معماران را برای حدود چند دهه گرفت. بعد از آن دکوراتورهای داخلی انگلیسی مانند John Fowler وNancy Lancaster استعدادهایی که به زیبایی مهارشده و تحت کنترلشان بودند را روی بسیاری از خانه های کلیدی آن زمان پیاده سازی کردند؛ چیزی که بعدها به عنوان « چهره خانه های شهر» شناخته شد و در نیمه بعدی قرن به نام یک سبک چیتی « Chintzy» شناخته شد که به طور خاص در آمریکا مشهور بود. برای مدتی هم بازگشت به بعضی از قوانین کلاسیک و شکل ها و فرم های تاریخی به طرز بسیار زیبا و ظریفی توسط طراحی به نام دیوید هیکس در دهه 60 باب شد. یکی دیگر از افراد کلیدی در سبک عملکردی و مینیمال تر، کسی که تاثیرش در قرن 21 در ابعاد بین المللی نیز ادامه پیدا کرد فردی انگلیسی و رستوران دار به نامTerence Conran بود.

    عکس: فضای داخلی روشن و روح انگیز طراح داخلی Ann Grafton که به بهترین نحو انگلیس جدید را با سبک شهری انگلیسی معاصر در هم آمیخته است.

    @image


    صنعت در قرن بیست و یک

    استفاه از طراحی داخلی در طول 50 سال گذشته برای تطابق با نیازهای امروز دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. آنچه روزی کار آماتورهای خلاق بود امروزه به عنوان حرفه جداگانه محسوب شده که با ظرفیت های خلاقانه و توانایی برخورد با همه جنبه های یک پروژه ترکیب شده است امروزه شاهد افزایش معماران و طراحان داخلی دارای صلاحیت هستیم که از فضای داخلی حداکثر استفاده را میبرند و مواد، مصالح جدید را معرفی میکنند و هوشمندانه تکنولوژی لازم امروز را با طراحی یکپارچه میکنند.

    برای رسیدن به این اهداف تغییرات فراوانی در زمینه آموزش طراحی و ارزیابی های کیفی صورت گرفته است. در بعضی از کشورها هنوز هم راه برای ادامه باز است چرا که صنعت میان تاسیس، مدیریت و قابلیت رشد در بعضی زمینه ها قطبی سازی شده است، این مسئله در بیشتر مناظق در آمریکا مطرح است و در بقیه مکان ها یا وجود ندارد یا ایزوله شده و یا وابسته به تفکرات شخصی است گرچه صنعت در بیشتر بخش های اروپا در حال رشد و رسیدن به آمریکاست اما همچنان باور کلی در مورد اینکه طراحی داخلی یک حرفه بیهوده است و افرادی که به دنبال آن هستند به طور عمده خانم ها هستند وجود دارد. در بعضی مناطق هم معماران به دلیل دستیافت های آماتوری خود عقب نگاه داشته شده اند. طراحی داخلی به طور عمده یک فعالیت شهری است و اینکه خارج از شهرهای بزرگ به این شغل ارزش زیادی داده میشود باوری غلط است.

    همچنان بحثی هم برای تاکید بیشتر روی المان هایی مثل بودجه، مدیریت تجاری و تبلیغاتی در حین آموزش طراحی وجود دارد تا اینکه طراحان بعد از شروع کار خود بدانند چگونه باید آنرا گسترش دهند.

    عکس: طراحی آشپزخانه یک بخش تخصصی موفق در طراحی داخلی است و به دلیل آگاهی بیشتر هر روز خلاقانه تر هم میشود

    @image


    عکس: پاویلیون انتزاعی شرکت NIKE که هدف آن جشن مهارت های تکنولوژی این شرکت بوده است. شرکت های تخصصی در این زمینه وجود دارند که این خدمات را ارائه میکنند در پروژه های داخلی بزرگتر دپارتمان اجرایی متخصص در زمینه تهیه و نصب لوازم برای پاسخگویی در زمینه خرید و تهیه این المان ها موجودند. تعداد و انواع طراحی های داخلی بسیار متنوع هستند و در بعضی موارد به عنوان بخشی از یک پروژه معماری بزرگتر عمل میکنند

    @image


    عکس: ممکن است معمار داخلی با تاسیس نام یک برند در شاخه های مرتبط با این کار مثل طراحی صنعتی یا فروش سرمایه گذاری کند. طراح معروف نینا کمپبل یک خط تولید موفق که شامل مبلمان، پارچه، کاغذ دیواری و لوازم شیشه ای بود و در این شکل مشخص شده را راه اندازی نمود.

    @image


R
E
L
A
T
E
D
A
R
T
I
C
L
E
S

مقاله ای مرتبط به این مقاله وجود ندارد

P
o
s
t
u
s
e
r
c
o
m
m
e
n
t
s

ارسال نظر کاربران

کد امنیتی

    • آدرس

      دفتر مرکزی : تهران، خیابان شریعتی، بلوار میرداماد، خیابان وزیری پور، کوچه کاووسی، ساختمان کاووسی، واحد 1

    • تلفن تماس

      02126422694

    plpgroup
Copyright © 2018 plpgroup.co All rights reserved